Makhluk yang dulunya mulia kini menjadi hina....Pelajaran dari Kisah Nabi Adam A.S


Allah telah menciptakan Adam dari tanah hitam dalam bentuk manusia. Ia kemudian ditiupkan ruh dari Allah kepadanya. Maka terjadilah makhluk bernama manusia. Kemudian Allah menyuruh malaikat agar menghormati Adam dengan cara bersujud kepadanya. Seluruh malaikat bersujud kepada Adam dan mematuhi perintah Allah kecuali Iblis yang menolak melakukan sujud. 

Akibat kesombongann Iblis untuk bersujud kepada Adam, dia diusir dari Syurga dalam keadaan hina. 

Iblis bersumpah dengan Allah dia akan berusaha untuk menyesatkan anak cucu Adam dari jalan yang benar. Allah kemudian berfirman "Keluarlah kamu dari Syurga itu sebagai orang terhina lagi terusir. Sesungguhnya barang siapa di antara mereka mengikuti kamu, benar-benar aku akan masukkan ke neraka jahannam."

Iblis sedang melutut

Ini adalah sebahagian dari kisah cerita Nabi Adam A.S yang pernah kita dengar. Kenapakah makhluk yang dulu nya hebat dan mulia telah menjadi makhluk yang paling hina disebabkan beliau ingkar dengan SATU perintah Allah.

Apakah yang boleh kita pelajari dari kisah ini.

Bagaimana kalau kita letakkan diri kita dalam perspektif si Iblis?

"Iblis" disebut sebanyak 11 kali di dalam al-Quran. Namanya berasal daripada perkataan "ablasa" yang bermaksud terkeluar daripada rahmat Allah. Kebanyakan Ahli Sufi mengatakan bahawa nama asalnya adalah Azazil. Namun, selepas dia dihalau daripada Syurga, namanya ditukar menjadi Iblis kerana ingkar akan perintah Allah S.W.T untuk bersujud pada Nabi Adam A.S.

Secara kronologi, kita boleh memahami perspektif Iblis dan meletakkan diri kita dalam dirinya di saat dia diperintahkan untuk sujud pada Nabi Adam A.S.

Perspektif Lain

Perspektif Iblis

Iblis ego

sebab aku dicipta daripada API

Iblis tak bersyukur

sebab aku dimuliakan Allah S.W.T

Iblis dengki

sebab aku dicipta sebelum Nabi Adam A.S

 

Di bawah pula rujukan daripada al-Quran dan kitab-kitab Tafsir mengenai respons Iblis ketika Allah perintahkan dirinya untuk bersujud pada manusia pertama yang dicipta.

Surah Sad:76

قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ ۖ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ

Berdasarkan kitab Tafsir al-Munir yang ditulis oleh Dr. Wahbah Zuhaili, muka surat 231, jilid 23-24:

Ayat ini menunjukkan bahawa Iblis mempunyai ego yang tinggi kerana dia berpendapat bahawa dirinya dicipta daripada api, yakni, elemen yang lebih hebat daripada Nabi Adam yang dicipta daripada tanah. Api mempunya sifat yang megah, berkuasa manakala tanah pula mempunyai sifat yang rendah dan lemah.

Surah Al-A'raf:11-18

وَلَقَدْ خَلَقْنَٰكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَٰكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَٰٓئِكَةِ ٱسْجُدُوا۟ لِءَادَمَ فَسَجَدُوٓا۟ إِلَّآ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ ٱلسَّٰجِدِينَ

قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ ۖ قَالَ أَنَا۠ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِى مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُۥ مِن طِينٍ

قَالَ فَٱهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَٱخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ ٱلصَّٰغِرِينَ

قَالَ أَنظِرْنِىٓ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ

قَالَ إِنَّكَ مِنَ ٱلْمُنظَرِينَ

قَالَ فَبِمَآ أَغْوَيْتَنِى لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَٰطَكَ ٱلْمُسْتَقِيمَ

ثُمَّ لَءَاتِيَنَّهُم مِّنۢ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَٰنِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَٰكِرِينَ

قَالَ ٱخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَّدْحُورًا ۖ لَّمَن تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنكُمْ أَجْمَعِينَ

Berdasarkan kitab Tafsir yang sama:

Ayat ini menjadi bukti bahawa Iblis mempunyai sifat dengki yang amat apabila disuruh sujud pada Nabi Adam A.S. Dia berjanji pada Allah S.W.T untuk menyesatkan anak Adam (manusia) hingga ke 

hari kebangkitan. Hanya disebabkan perasaan dengki, Iblis berubah dan berdendam dengan Nabi Adam sehingga hari ini.

Meletakkan diri kita dalam perspektif Iblis bukanlah untuk merumuskan bahawa Iblis ada sebab untuk ingkar perintah Allah tapi untuk menunjukkan bahawa dengan wujudnya sifat-sifat begini, ia boleh merosakkan hubungan kita dengan Allah S.W.T dan orang-orang di sekeliling kita.

Apa yang kita boleh pelajari dan rumuskan daripada kronologi ini?

Globe

Pertama, Iblis pada asalnya bukanlah makhluk yang hina. Amalan ibadahnya jauh lebih baik daripada kita yang biasa-biasa sahaja ini. Namun, banyak mana pun ibadah yang telah dilakukannya, disebabkan dosa-dosa kecil seperti dengki, ego dan hasad menjadikannya makhluk yang angkuh dan sombong. Apakan pula kita manusia biasa ini? Insan lebih lemah semestinya ada sifat-sifat ini namun, ini tidak bermakna kita tak boleh usaha untuk jauhi diri kita dari sifat hasad dan dengki.

Kedua, sebagai manusia, haruslah kita banyak bermuhasabah diri. Dalam gambaran ini, kedua Nabi Adam dan Iblis telah melakukan kesilapan. Tapi perbezaannya adalah:

Iblis

Nabi Adam

- tak sujud pada Nabi Adam

- makan buah Khuldi

- terus sombong

- terus bertaubat selepas dicampak ke Dunia

 

Natijahnya, bila kita buang ego, hasad dan sifat sombong, dengan izin Allah, kita akan hidup lebih senang. Hubungan kita dengan Allah lebih erat, begitu juga dengan manusia lain.

Bila kita simpan rasa dengki dan hasad, perlahan-lahan, ia akan memakan diri kita sendiri. Dari situ, kita mula susah nak terima nasihat orang lain, banyak berburuk sangka dan lupa akan kebesaran Allah.

Wallahu a'lam

Penulis: Hasanah Maznan


Leave a comment


Please note, comments must be approved before they are published