Mengenal Tuhan Yang Sebenar - Nabi Ibrahim A.S


Seorang lagi Nabi diantara Ulul Azmi yang lima, Nabi Ibrahim A.S. Yang tidak asing lagi dengan jasa beliau mencari Tuhan yang sebenar. Sejak kecil lagi, Nabi Ibrahim A.S mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi dan selalu berfikir. Allah memberikannya kekuatan berfikir dan berjidal atau berdebat. Kali ini, kita ikut perjalanan Nabi Ibrahim A.S mencari Tuhan sebenar dan membimbing umatnya ke arah yang lurus.

Tahap Mencari Tuhan:

Azar, merupakan ayahanda kepada Nabi Ibrahim A.S dan beliau juga seorang penyembah berhala pada ketika itu. Sewaktu Nabi Ibrahim kecil, beliau sering bertanyakan kepada ayahnya akan kebolehan berhala-berhala yang diukir dan disembah ayahnya. Namun, Azar tidak ambil endah tentang soalan-soalan yang diajukan kepadanya. Baginya, Nabi Ibrahim masih terlalu muda untuk memahami semua ini.

Setelah meningkat remaja, Nabi Ibrahim pun berhadapan dengan kaumnya yang pada ketika itu percaya pada Tuhan langit. Disebut dalam surah Al-An’am, ayat 76, 77 dan 78 dimana berlakunya perdebatan antara Nabi Ibrahim dan kaumnya yang sedang mencari Tuhan sebenar.

 فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ ٱلَّيْلُ رَءَا كَوْكَبًا ۖ قَالَ هَٰذَا رَبِّى ۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَآ أُحِبُّ ٱلْءَافِلِينَ

فَلَمَّا رَءَا ٱلْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَٰذَا رَبِّى ۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَئِن لَّمْ يَهْدِنِى رَبِّى لَأَكُونَنَّ مِنَ ٱلْقَوْمِ ٱلضَّآلِّينَ

فَلَمَّا رَءَا ٱلشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّى هَٰذَآ أَكْبَرُ ۖ فَلَمَّآ أَفَلَتْ قَالَ يَٰقَوْمِ إِنِّى بَرِىٓءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ

Dalam Kitab Tafsir al-Munir yang diterbitkan oleh Dr. Wahbah Zuhaili, jilid 7-8, muka surat 262 dan 263:

Pada asalnya, mereka percaya bahawa bintang adalah Tuhan. Namun, Nabi Ibrahim berkata bahawa bintang hanya berkerdipan pada waktu malam dan pada siang hari, kita tak nampak bintang. Tuhan yang sebenar mesti wujud pada setiap masa dan ciri-ciri itu tidak ada dalam bintang. Maka, Nabi Ibrahim menolak pandangan bahawa bintang itu adalah Tuhan.

Sunrise

Begitu juga dengan bulan dan matahari, Nabi Ibrahim berpendapat yang sama bahawa elemen-elemen ini tidak kekal. Disebabkan itu, ia tidak boleh dijadikan Tuhan dan tempat untuk manusia bergantung.

4 Fasa Perdebatan:

  • Perdebatan antara Nabi Ibrahim A.S dan ayahnya, Azar
  • Perdebatan antara Nabi Ibrahim A.S dan kaumnya
  • Perdebatan antara Nabi Ibrahim A.S dan Raja Namrud
  • Perdebatan antara Nabi Ibrahim A.S dan orang-orang yang ingkar

 

Mukjizat Kalis Api:

Antara mukjizat yang paling menarik dalam sejarah 25 Nabi-Nabi yang kita percaya adalah Nabi Ibrahim diselamatkan daripada dijilat api yang panas. Semuanya bermula ketika Raja Namrud bercadang untuk membina sebuah tempat penyembahan berhala. Setelah siap pembinaan tempat ibadah tersebut, Nabi Ibrahim pun membuat keputusan untuk masuk ke dalam dan menghancurkan berhala-berhala yang ada di situ. Namun, Nabi Ibrahim tidak hancurkan berhala yang paling besar.

Raja Namrus

Keesokan harinya, Raja Namrud mendapat berita tentang berhala-berhala yang dihancurkan oleh Nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim pun dibawa ke muka pengadilan. Raja Namrud dan pengikut-pengikutnya berasa murka terhadap perbuatan Nabi Ibrahim A.S.

“Ibrahim, betulkah engkau orang yang menghancurkan berhala-berhala ini?” soal Raja Namrud.

“Bukan aku, tapi berhala yang paling besar itu” jawab Nabi Ibrahim A.S dengan yakin.

Jawapan Nabi Ibrahim A.S itu tidak masuk akal bagi Raja Namrud dan pengikut-pengikutnya pada ketika itu. Tampak betapa hairannya beliau ketika mendengar jawapan yang diberikan Nabi Ibrahim A.S.

“Kalau jawapan aku tidak masuk akal, maka betullah bahawa berhala-berhala ini bukan Tuhan kerana ia tak mampu untuk bergerak dan melindungi dirinya sendiri” kata Nabi Ibrahim A.S.

Pada mulanya, pengikut-pengikut Raja Namrud mula sedar bahawa setiap apa yang dilafazkan oleh Nabi Ibrahim itu benar namun, disebabkan perasaan ego dan sombong, Raja Namrud pun memerintahkan untuk membakar Nabi Ibrahim A.S hidup-hidup sebagai balasan.

Raja Namrud memanggil orang-orang kampung, rakyat jelata untuk menyaksikan saat yang paling genting ini. Ketika api sedang membara, ada ulama’ yang mengatakan bahawa Malaikat Jibril turun ke bumi untuk menyelamatkan Nabi Ibrahim namun beliau menolak permintaan Jibril untuk melepaskannya. Saat Nabi Ibrahim mencampakkan dirinya ke dalam api, Allah SWT pun berfirman dalam surah al-Anbiya, ayat 69-70 agar melindunginya dari api yang rancak berarak.

قُلْنَا يَٰنَارُ كُونِى بَرْدًا وَسَلَٰمًا عَلَىٰٓ إِبْرَٰهِيمَ

وَأَرَادُوا۟ بِهِۦ كَيْدًا فَجَعَلْنَٰهُمُ ٱلْأَخْسَرِينَ

 Big fire

Maka api yang Allah SWT hantarkan kepada Nabi Ibrahim A.S hadir untuk selamatkannya dari tengah-tengah perapian.

Wallahua’lam

Penulis: Hasanah Maznan

Team Sirah Series

 


Leave a comment


Please note, comments must be approved before they are published